Sunday 15 September 2013

Lumrah Kehidupan

ASSALAMUALAIKUM.......


Bukan senang nak senang, Bukan susah nak susah, usaha tetap usaha, insyaALLAH hasil akan ada.. cepat atau lambat ketentuan dariNYA.

Terdetik dihati untuk membicarakan tentang hadis ini..

dipetik dari hadis riwayat AL-BUKHARI

RASULULLAH SAW bersabda “ Sekiranya berlaku kiamat sedangkan di tangan salah seorang kamu ada benih tamar dan dia berupaya menanamnya sebelum kiamat. Maka hendaklah dia menanamnya, dengan itu dia mendapat pahala.” (HR: Al-Bukhari)


MAKSUDNYE... “Manusia ini tidak patut BERPUTUS ASA .Selagi manusia masih bernafas, selagi kiamat belum berlaku, manusia ini hendaklah BERUSAHA, dan BERUSAHA dalam apa jua perkara sekalipun. Memang benarlah Allah memandang pada USAHA dan bukan HASILNYA..


Kadang2 dalam hidup ni kite selalu persoalkan 

" kenapa aku tak excellent sedangkan aku lagi rajin dari die".
"kenapa aku selalu dapat yg tercorot sedangkan aku lagi berusaha dari die"
"kenapa dia je yg selalu dapat yg teratas ,sedangkan die selalu je aku nmpk tido,berseronok2, bersosial berlebihan"

bukan semua apa yang kita pinta secara terus akan dimakbulkan, Allah itu MAHA ADIL ..
segala perancangan seisi dunia di tangan Nya.

kita yang kerdil ni la yang perlu sentiasa berusaha walaupun ada ketika keyakinan itu luntur dek kerana bisikan2 halus yang datang dr pelbagai hala..

ingat!!! Hasil itu bukan lah segala-galanya tanpa usaha... tetapi dengan USAHA,hasil adalah segala-galanya.


HASIL yang diperolehi dari USAHA kerana ALLAH insyaALLAH diberkati.. :)

go ikin..ikin boleh :)

3 comments: